4 - Trabant Club Nederland

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

4

Ik en mijn Trabant: Kees van der Streek

Wil je jezelf even voorstellen?
Mijn naam is Kees van de Streek, 63 jaar jong, woon in Nunspeet en ben nu al meer dan 40 jaar getrouwd met Gerda. Samen hebben wij een zoon, Jacco, die na veel omzwervingen door Europa nu in Kopenhagen woont, en een dochter, Mascha, die met haar vriend Maarten in Twello woont.

Hoe vaak rijd je in de Trabant?
In de winter rijd ik er helemaal niet mee, maar in de overige seizoenen ga ik er tegenwoordig regelmatig mee op pad bij mij in de buurt, omdat we, nu ik niet meer werk, ook niet meer de beschikking over een 2e wagen voor mijn vrouw Gerda. Als ik dan nu , laat ik zeggen, 1e auto in gebruik heb, neemt zij sinds kort wel eens de Trabant mee naar haar werk in Elspeet .

Wat zijn je hobby’s?
Mijn hobby’s, naast mijn Trabant en daaraan verwante zaken zijn, gerangschikt naar frequentie waarin ik ze beoefen: fietsen, volksdansen, recreatief tennissen, wandelen, lezen, reizen en het schrijven van kroniekjes en korte verhaaltjes.

Ga je wel eens naar evenementen?
Ja, ik probeer zo vaak en zoveel mogelijk evenementen te bezoeken en dan niet alleen van onze TCN of Trabant gerelateerd, maar ook van andere automerken en/of inzake voormalige Oostbloklanden, waar dan ook. Zo ben ik al een paar keer naar Zwickau voor het Internationale Trabi Treffen geweest en ook naar OMMMA in Magdenburg en het IFA & Trabantfahrer Treffen in Ahlum. Toen onze zoon in Cambridge werkte ben ik in 2004 naar een IFA Clubs Treffen in Mildenhall (GB) geweest. In 2007 ben ik met een groepje enthousiastelingen voor Russische  klassieke automobielen met de trein naar Moskou geweest, onder andere om daar onderdelen te kopen voor mijn Moskovich 400 uit 1950.


Hoe lang zit je bij de Trabant Club Nederland?
Ik ben sinds 1998 lid van de TCN, mijn lidmaatschapsnummer is 8, maar dat schijnt in geen relatie te staan met welke chronologie dan ook.

Maak de zin af.
Mijn Trabant is voor mij … Een prettige manier om met andere mensen met dezelfde passie in  kontact te komen.

Hoe lang heb je een Trabant en welk type is het?
Ik ben sinds 1998 in het bezit van een Trabant 601, volgens het kenteken uit het bouwjaar 1964.




 

Hoe is de Trabantliefde begonnen?
Een (buurt-)maatje van vroeger reed in een Trabant  601en ik heb daarin in mijn jeugd heel veel  (mee-)gereden. Met hem en zijn vrouw hebben wij overigens nog steeds veel contact. Daarna ben ik de Trabant gaan waarderen tijdens mijn vele (zaken)reizen door het Oostblok, zowel vòòr als net na de Wende. Van echte liefde is pas sprake sinds ik mijn eigen Trabant bezit: je mag immers  andermans eigendommen niet begeren, toch!?


 

Wat zijn de reacties van je omgeving?
Heel wisselvallig, van louter waardering naar pure afschuw en onbegrip. Dat laatste dan vanwege het vermeende vervuilende karakter van onze Trabant. Maar als ik dan vertel dat ik wel degelijk aan “duurzaamheid” doe omdat mijn Trabant nu al jaren meegaat en niet om de paar jaar moet worden om of ingeruild voor een andere, krijgt men toch een ander beeld. Velen zien het ook als een
cult-uiting, maar achter mijn Trabant gaat zeker geen statement of manifest schuil.


 

Heb je technische kennis en sleutel je zelf ook?
Ik heb wel enige technische kennis, maar kunde blijft daarbij ver achter; sleutelen doe ik daarom ook zeker niet zelf. In 1999 heeft Tonny Evers geholpen met de remmen vernieuwen, de wiellagers en de koplampen vervangen en hij heeft de draagarmen voorzien van nieuwe bussen. Een jaar later heeft Twan Klomp er een volledig nieuwe motor ingezet omdat het vliegwiel van de oude motor was losgeraakt. In 2006 hebben Martijn Kolkman en Jeroen Maas mijn Trabant helemaal nagekeken en o.a. de startmotor vervangen. Direct daarop volgend heb ik er door m’n garage 4 nieuwe FULDA banden, die ik in Tsjechië goedkoop op de kop had getikt, onder laten zetten en daarna is hij nog eens flink onder handen genomen door Etienne Bussink.  Sinds 2 jaar is mijn Trabant volledig in onderhoud bij Etienne en die heeft er nou net weer een nieuwe motor ( de 4e inmiddels) ingezet.
Hij zorgt ervoor dat mijn Trabant goed en veilig rijdende blijft. In ruil daarvoor wordt mijn Trabant
zo nu en dan ingezet op zijn Verhuurbedrijf en zodoende ben ik verzekerd dat mijn Trabant een klasse-behandeling krijgt, altijd op-en-top in orde is en ik heb een soort levenslange garantie.


 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu