7 - Trabant Club Nederland

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

7

Ik en mijn Trabant: Lars van der Spoel

Wil je jezelf even voorstellen?
Ik ben Lars van der Spoel. Ik kom uit Groningen en studeer in Leeuwarden aan de NHL. Daar doe ik  de lerarenopleiding biologie.
Ik woon wel in Groningen en ga doorgaans met het openbaar vervoer op en neer. Soms pak ik natuurlijk de Trabant om het stuk op een wat leukere manier te overbruggen.

Hoe lang heb je een Trabant en welk type is het?
Ik heb dus sinds mei 2013 een zeer mooie sandgelbe Trabant 1.1 met dakraam.

Wat zijn je hobby's?
Ik hou van fotografie, gamen en kanoën. Vooral die laatste kom ik de laatste tijd niet veel aan toe, maar mijn streven is om het weer op te pakken in de discipline kanopolo. Natuurlijk is mijn grootste hobby mijn Trabi!

Kom je wel eens op evenementen?
Ik heb tot nu toe nog geen evenement bij gewoond,  maar dit lijkt mij natuurlijk hartstikke leuk en ik zal ook zeker nog wel naar evenementen gaan. Het is alleen jammer dat alle evenementen in het zuiden zijn. Groningen en Friesland zijn ook erg mooie provincies voor rondritten!

Hoe lang zit je bij de Trabant Club Nederland?
Sinds mei 2013. Ik wou al langer lid worden, maar bij de aanschaf van mijn Trabantje heb ik de knoop doorgehakt.

Wat zijn de reacties van je omgeving?
Iedereen vind de auto helemaal geweldig. vooral mijn vrienden vinden het erg leuk, ook omdat ze weten dat ik al heel lang een Trabant wou. Ze vinden het helemaal geweldig als ze zelf mee rijden.

Hoe ben je in aanraking gekomen met de Trabant?
In de derde klas van de middelbare school in 2009 (ik was 15) hadden we een les over Oost Duitsland en daarin kwam ook een Trabantje voorbij. Ik was gelijk gefascineerd door Oost Duitsland als de Trabant. Niet zo heel veel later ging ik mee met een vogel-excursie naar de Elbe, op een stuk waar vroeger de grens lag. Ik moest en zou een Trabantje zien. En toen we er eindelijk een zagen, sloeg ik door. Sindsdien was het niet meer uit mijn hoofd te krijgen: ik moest en zou een Trabant rijden later. Je kunt mijn vrienden er op na vragen. Vanaf dat moment ging het alleen nog maar over Trabi's. Toen ben ik gaan sparen voor een Trabant. Ook ontstond er een verzameling van miniaturen, onderdeeltjes, krantenartikelen en meer. Ik ben te herkennen aan mijn gele Fjäl Raven tasje met daarop een lapje met een Trabant erop (door mijn vrienden het gele Trabant-tasje genoemd).

Wat is je droom Trabant?
Mijn droom Trabant is een groene Trabant 601 (deluxe) met van die mooie chromen lampenringen, bumpertjes, achterlichten, etc. Natuurlijk heeft ie ook van die mooie chromen wieldopjes. Een dakraampje is natuurlijk heel fijn, maar in mijn perfecte Trabant hoeft er geen te zitten.  Als dat wel het geval zou zijn, dan dat alleen maar mooi. Ik zou ook al blij zijn met een echte tweetakter (het liefst wel groen natuurlijk). Als ik (later groot ben en) mijn droom Trabant (deels) heb dan gaat de 1.1 natuurlijk niet weg, maar dan mag mijn vriendin daar in rondrijden (doet ze nu ook al hoor).

Ben je er veel mee bezig?
Sindsdien ben ik er in meer en mindere mate mee bezig geweest. Maar sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb, begon het weer. Stiekem keek ik iedere week wel even of er iets moois in de aanbieding was. En sinds mei 2013 heb ik dus mijn eigen Trabant.

Wat is het leukste wat je ooit hebt meegemaakt met de Trabant?
Het leukste was dat op de dag dat ik de Trabant gekocht had ik ook een feestje had in Sneek. Daar gingen we heen carpoolen en dat moest natuurlijk met mijn nieuwe aanwinst. Onderweg van Groningen naar Sneek begon het erg hard te regenen. We reden op de (voor noord Nederlanders wel bekende) rotonde in Joure, een verkeersknooppunt gelegen op de kruising van de autosnelwegen A6 en de A7. Het is een van de weinige knooppunten van snelwegen in Nederland die nog gelijkvloers als verkeersplein is uitgevoerd. Midden op die rotonde houden de ruitenwissers ineens op. Dus ik moest het raampje open draaien en mijn hoofd uit de auto houden.  Na de rotonde ben ik gelijk op de vluchtstrook gaan staan om te kijken wat het probleem was. Mijn twee bijrijders kwamen niet meer bij van het lachen, want de reputatie van de Trabant is niet al te best en dit bevestigde dat natuurlijk. Uiteindelijk ben ik met mijn ruiten trekker in mijn linkerhand weer gaan rijden en vanuit het raam steeds handmatig de ruiten regenvrij gemaakt. Ik ging de eerste afslag eraf en heb de ANWB gebeld. Na tien minuten onder een boom gestaan te hebben, dacht ik ‘ik probeer t nog maar eens’…  en warempel de ruitenwissers deden het weer. Ik heb de ANWB gelijk afgebeld en ben doorgereden naar Sneek. Verder heb ik hier nooit meer problemen mee gehad. Dit verhaal is onder mijn vrienden inmiddels legendarisch en daarom is het mijn mooiste ervaring tot nu toe.

Sleutel je zelf aan de Trabant?
De bedoeling is dat ik zelf aan mijn Trabant ga sleutelen, ik ben alleen nog geen expert. De kleine dingetjes doe ik tot nu toe zelf, maar de grotere dingen durf ik nog niet aan. Ik hoop een garage of iemand in de buurt te vinden die samen met mij de grotere dingen wil doen, zodat ik zelf ook meer leer hoe alles werkt.

Maak de zin af. Mijn Trabant is voor mij?
Mijn Trabant is voor mij mijn maatje.

Hoeveel Trabanten heb je?
Ik heb één Trabant en daar blijft het eerst ook bij. Ik zou natuurlijk dolgraag 20 Trabantjes hebben, maar ik ben maar een arme student en dit is al heel wat.

 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu