Trabant winterklaar - Trabant Club Nederland

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Trabant winterklaar

In de winter gaat het om de nodige preventieve maatregelen: banden, techniek, licht, zichtbaarheid en accu. Het betreffen praktische ervaringen, opgedaan in de laatste 20 jaar. Zelf ben ik diverse malen met de Trabant naar Oost-Duitsland gereden in de winter. Tijdens de koudste nacht die we hebben beleefd, was het bijna -30 graden. De volgende morgen: gewoon starten en lopen…

Banden
De Trabant voelt zich het best op winterbanden in M + S -versie. Bredere banden zijn over het algemeen nutteloos, omdat het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld wordt. Dit komt de veiligheid niet ten goede. U kunt winterbanden herkennen aan een stervormig symbooltje. Winterbanden of M + S banden zijn uitgerust met een grover profiel en zijn bijzonder geschikt voor het rijden in sneeuw en smeltende sneeuw. De betere grip van deze banden in deze weersomstandigheden heeft een gunstig effect op remmen, accelereren en sturen. Men doet er goed aan om deze banden te gebruiken van oktober tot maart. Ook is het rubber, waarvan de winterbanden gemaakt zijn, beter bestand tegen lagere temperaturen. Een zomerband wordt rond de zeven graden hard en een winterband blijft soepel. Zodra het voorjaar zich weer aankondigt, moeten de zomerbanden worden gemonteerd, omdat een winterband als het warm wordt veel sneller slijt. Daarbij hebben winterbanden een hogere rolweerstand waardoor het brandstofverbruik hoger wordt.

Bandspanning
Winterbanden zijn er van verschillende merken. In het segment voor de Trabant maakt het eigenlijk niet uit welk merk gebruikt wordt. Leuk detail: Pneumant maakt nog winter- en zomerbanden in de maat 145/80R13. Een liefhebber die oog voor detail heeft, zal dit zeker interesseren. Voor zomerbanden raad ik een bandenspanning van 2,2 bar rondom aan. Bij belading kan je de achterbanden op 2,4 bar zetten. Voor winterbanden kan je voor het gemak de zelfde bandenspanning aanhouden.

Techniek
In de zomer zuigt de carburateur warme buitenlucht aan. Echter tijdens het rijden in de winter kan de temperatuur zakken tot ver onder nul. Hierdoor kan bevriezing van de carburateur optreden. Dit is te voorkomen door de deksel van het luchtfilterhuis met de aanzuigpijp, naar beneden te richten. Op de kraag van de deksel zitten een stel lippen. Hier moeten de klemmen weer op vastgezet worden. Denk ook eventjes aan het luchtfilterpatroon. Deze heeft in de droge zomer alleen stof gehapt en kan middels een compressor uitgeblazen worden. Zo kan ze weer eventjes mee. Beter is het om een nieuwe te gebruiken. Bij zeer lage temperaturen is het verstandig om extra openingen in de grille af te sluiten. Deze wordt gebruikt in de zomer voor extra koeling van de accu, remvloeistof en verwarming geluiddemper. Oudere 601’s hebben verschillende ventilatieopeningen.

Luchtfilterstand winter

Luchtfilterstand zomer

TIP: Als u de Trabant ’s avonds wegzet, trek dan de choke uit. Geef gas en schakel de motor uit. Duw de choke weer in als de motor stil staat. Dan blijft er een rijk mengel op de cilinders staan, waardoor de Trabant eerder aanslaat bij het starten, zeker bij de 6 volt Trabanten.

Elektrisch systeem
De meeste Trabanten hebben nog de originele accukabels van aluminium. Deze zijn nu op een leeftijd dat er te veel weerstand in zit. Verstandig is om deze te vervangen voor koperkabels. De accuklemmen moeten schoon en droog zijn, licht ingevet met zuurvrije vaseline. Dit geldt ook voor aansluitingen bij de startmotor en lampvoetjes. Dit voorkomt corrosie en vervelende storingen. Bij verdenking dat de accu slecht is, deze laten testen bij een garage en dan meteen een nieuwe kopen: 12 volt 44 amph of 6 volt 84 amph.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu