Uitlaat - Trabant Club Nederland

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Uitlaat

De afgelopen keren hebben we beschreven hoe je een wiellager, voorruit en een eventuele elektrische storing  vervangt of verhelpt. Nu had ik laatst iemand in de werkplaats met dit probleem…

Hij had de uitlaat vervangen van de Trabant, omdat hij bij de APK keuring afkeur had omdat de uitlaat niet gasdicht was. En toch bleef de Trabant onnodig herrie maken en in het interieur stinken naar tweetaktgassen. Dat kan nooit de bedoeling zijn, dus hebben we maar eens gekeken. Vaak betreft het een verkeerd gemonteerd onderdeel of een defect ergens anders. De uitlaat is belangrijk, aangezien de motor van de Trabant een zekere tegendruk nodig heeft om te functioneren. Zonder uitlaat heeft ze deze niet en loopt de Trabant echt beroerd. De uitlaat is voor iedere Trabant gelijk en past onder elk model, met uitzondering van het model 1.1. Eventuele veranderingen die in de loop der jaren, door de constructeurs in Zwickau doorgevoerd aan het uiterlijk van de onderdelen, laten we eventjes buiten beschouwing.

De Trabant heeft een uitlaat die uit vier delen bestaat. Het eerste deel is het spruitstuk, het tweede deel is de hoofd of voordemper, het derde deel  is de lange pijp die onder de Trabant doorloopt. Het laatste en vierde deel is de laatste demper die linksonder de bumper naar buiten steekt. Ik heb het nog niet gehad over de ophangrubbers en klemmen die ook nodig zijn, daar kom ik later op terug.

Het monteren
De uitlaat monteer je altijd van voor naar achter. Aan de achterzijde, heb je spelingsruimte, die je aan de voorzijde niet hebt.

Daar zit de uitlaat middels het spruitstuk vast aan het motorblok. Ik heb altijd, als ik een nieuwe of deels nieuwe uitlaat monteerde, meteen de twee pakkingen, waarmee het spruitstuk op de motor afgedicht werd, vervangen. Kleine moeite en je weet zeker dat het allemaal goed en dicht is. Uiteraard moet de motoromkapping dan wel verwijderd worden anders kom je er niet bij. De vier boutjes waarmee het spruitstuk vastzit dien je eerst goed in te spuiten met kruipolie (WD-40), laat dit even inwerken onder het genot van een bakkie koffie en dan komt het allemaal wel los. De oude pakkingen verwijder je met een steekmes, van het spruitstuk of van de motor.  

Pakkingen

De nieuwe pakkingen schuif je over de tapeinden heen en dan smeer je een beetje kopervet aan de tapeinden. Kopervet kan tegen extreme hitte en zorgt ervoor dat als het ooit weer los moet, je het zonder problemen ook weer los kunt krijgen. Magnifiek spul, gebruik het veel en het werkt echt. Het monteren van de voordemper aan het spruitstuk is een ander verhaal. Hier is voorzichtigheid geboden. Het spruitstuk is gemaakt van gietijzer. Dit is broos en als het breekt, dan is het meestal niet mogelijk om te repareren. Dus als je de voordemper gaat hangen, gebruik dan overal ringetjes onder. En ook hier geldt, vast is vast. Een handige tip. Sommigen hebben wel eens bemerkt dat de uitlaat op de verbinding met het spruitstuk lostrilt.

Dat is heel makkelijk te verhelpen. Je neemt een paar langere bouten en zet er een extra moer bij op. Bout vastdraaien en de tweede bout er tegen aan draaien. Maar om de uitlaat helemaal goed te hangen, is het verstandig om deze verbinding pas op het einde helemaal vast te trekken. Het moet nog kunnen bewegen tijdens het monteren, zeg maar. Daarna met twee sleutels deze twee moeren tegen elkaar in draaien. Geen zelf borgende moeren met een nylon kraag gebruiken! Deze kraag kan niet tegen de hitte en kan zelfs in brand vliegen. Als dit allemaal handvast zit, smeer het kleine pijpje wat uit de voorste demper steekt in met kopervet, nu kan de lange pijp hier overheen geschoven worden. Het ophangrubber kan dan ook gemonteerd worden.

De boutjes ook met kopervet inzetten. Dan komen ze ook weer los als het nodig is.  De klem waarmee de pijp op de voorste demper vastgezet is, kan je al wel monteren maar nog niet vast draaien. Je hebt verschillende klemmen. Ik gebruik voorgevormde klemmen. Omdat de klemmen die alleen aan de bovenzijde rond zijn de pijp plat trekken in plaats van rond. Je hebt dan kans op lekken en dat willen we niet. De klemmen uit DDR tijd, gebruik ik nooit. Het materiaal van deze klemmen rekt wanneer het warm wordt en krimpt niet meer. Hierdoor zal de schuifverbinding, nooit gasdicht worden.  

Goed, terug naar ons uitlaat systeem. Het uiteinde van de lange pijp, waar de achterste demper overheen geschoven moet worden, ook inzetten met kopervet. De demper er opschuiven, dit kan wat moeite kosten. De twee rubberen strippen aan de demper schroeven, vergeet de boutjes niet in te vetten met kopervet. Als je dan ook het achterste ophangrubber gemonteerd hebt, kan je alle vaste verbindingen zoals bij het spruitstuk en de klemmen vastdraaien. En dan terug naar de APK. Het probleem van de meneer die met zijn Trabant in de werkplaats aankwam,  was dat er dus na het vervangen van een deel van de uitlaat, een spuitstukpakking kapot gegaan was. Hierdoor sloot het geheel niet meer af en lekte de uitlaat. In ieder geval weten wij nu hoe het verholpen kan worden.


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu